Het is belangrijk om burn-out symptomen op tijd te herkennen, zodat de schade beperkt blijft en je er eerder wat aan kan doen. Een burn-out is een relatief ernstige vorm van werkgerelateerde overspannenheid met een langdurig beloop en heeft verschillende symptomen. Kenmerkend voor een burn-out is een lange voorgeschiedenis met spanningsklachten en emotionele uitputting. Iemand met een burn-out heeft vaak het gevoel dat hij het werk niet meer aankan en vaak is er een cynische houding ten opzichte van het werk. Maar er zijn nog meer klachten en symptomen van een burn-out waaraan deze herkend kan worden.

Burn-out klachten op het gebied van gedrag en gevoel

Burn-out symptomen zijn in principe onder te verdelen in klachten op het gebied van gedrag en gevoel en fysieke klachten. Klachten op het gebied van gedrag en gevoel die vaak voorkomen bij iemand met een burn-out zijn:

Burn-out klachten op het gebied van gedragBurn-out klachten op het gebied van gevoel
  • Hyperactiviteit
  • Irritatie
  • Neiging tot agressief en gewelddadig gedrag
  • Gevoelens van frustratie
  • Veel consumptie van koffie, tabak, alcohol en drugs
  • Woede en wrok
  • Te veel of te weinig eten
  • Onberedeneerde angsten
  • Sneller dan anders of anderen last hebben van kleine ongelukken
  • Achterdocht
  • Zoeken naar steeds meer prikkels
  • Hopeloosheid
  • Terugtrekken
  • Hulpeloosheid
  • Cynische opmerkingen maken
  • Machteloosheid
  • Slaapproblemen
 

Lichamelijke klachten en symptomen van een een burn-out

Veel mensen denken dat klachten van een burn-out vooral mentaal zijn, maar niets is minder waar. Een burn-out brengt ook lichamelijke klachten en symptomen met zich mee, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Pijnlijke spieren
  • Slaapproblemen
  • Duizelingen
  • Op scherp staan
  • Rusteloosheid
  • Nerveuze tics
  • Vermoeidheid
  • Versnelde hartslag
  • Hyperventilatie
  • Chronisch gevoel van uitputting
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Menstruatie- en potentiestoornissen
  • Huidaandoeningen zoals eczeem
  • Hoofd-, nek- en rugklachten
  • Maagzweren en darmverstoppingen

Burn-out symptomen: de fases van een burn-out

Merk je dat het minder goed met je gaat en vraag je je af of je misschien een burn-out hebt? Of ben je benieuwd wat het verloop en de bijbehorende symptomen van een burn-out zijn? De aanloop naar een burn-out toe kent in principe 12 fases. Wanneer je je nog in het begin bevindt, kun je bijvoorbeeld actie ondernemen om een burn-out te voorkomen. Herken je jezelf al in de verdere fases, dan is het verstandig om je burn-out te behandelen.

  • Fase 1: je wil jezelf erg graag bewijzen. Je bent een zeer enthousiaste medewerker die graag een stapje extra zet voor het werk en graag meer verantwoordelijkheid aanneemt.
  • Fase 2: je gaat steeds harder werken. Omdat je jezelf zo graag wil bewijzen, ga je steeds harder werken. Je bent niet meer in staat om de werkknop even uit te zetten.
  • Fase 3: je gaat jezelf verwaarlozen. Je werkt zo hard dat je onregelmatig slaapt, slecht eet en weinig aandacht besteedt aan je sociale omgeving.
  • Fase 4: je vermijdt conflicten. Je negeert problemen en je voelt je bedreigd, opgejaagd en gepikeerd.
  • Fase 5: je verandert je prioriteiten. Je besteedt geen aandacht meer aan vrienden, familie en hobby’s en je focust je alleen nog maar op je werk.
  • Fase 6: je ontkent je problemen en je ziet al deze problemen als oorzaak van je werk in plaats van andere dingen in je leven.
  • Fase 7: je krijgt ontwenningsverschijnselen. Doordat je bijna geen sociaal leven meer hebt, voel je de behoefte om van de stress af te komen waardoor je naar drank en/of drugs gaat grijpen.
  • Fase 8: je gedrag verandert zo aanzienlijk dat het je vrienden en familie op gaat vallen en ze zich zorgen beginnen te maken
  • Fase 9: depersonalisatie. Je vindt jezelf en anderen niet meer waardevol en hebt geen idee meer van je eigen behoeften.
  • Fase 10: je voelt je leeg van binnen en dit gevoel wil je bestrijden. Je zoekt daarom afleiding in eten, seks, alcohol of drugs en gaat hierin erg overdrijven.
  • Fase 11: je belandt in een depressie. Je voelt je onzeker, uitgeput en verloren en ziet de toekomst erg somber in.
  • Fase 12: je hebt een burn-out. Je stort zowel fysiek als mentaal helemaal in en kan hier zelf niet meer uitkomen.

Neem contact op wanneer je deze burn-out klachten herkent

Heb je last van een aantal burn-out klachten die hier opgenoemd zijn en wil je graag voorkomen dat je echt in een burn-out belandt, of is dit helaas al het geval? In beide gevallen kun je contact met me opnemen. Binnen 24 uur maak ik een vrijblijvende afspraak met je om te kijken wat er aan de hand is en een persoonlijk plan van aanpak op te stellen. Je kunt het contactformulier invullen of bellen naar 06-15904955

Meer informatie?

Neem direct contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.