Het ontstaan van een burn-out kent 2 soorten oorzaken:

Oorzaken die liggen bij de cliënt

  • Niet het echte probleem aanpakken versus niet in actie komen.
  • Perfectionisme en controle moeten houden.
  • Loyaliteit.
  • Verantwoordelijkheidsgevoel.
  • Gebrek aan assertiviteit.
  • Onverwerkte emoties en gevoelens.
  • Met gevoelens van anderen opgescheept worden.
  • Spanningen en conflicten.
  • Niet functionele overtuigingen en waarden.
  • Gezondheidsproblemen.
  • Relatieproblemen.
  • Financiële problemen.
  • Slecht plannen.
  • Onzekerheden in de organisatie waarvoor iemand werkt.
  • Te sterke gedrevenheid.
  • Teveel hooi op de vork nemen.
  • Aangeleerde hulploosheid.

Oorzaken die liggen bij de organisatie of het bedrijf

  • De bedrijfscultuur.
  • Bedrijven met een verborgen agenda waardoor medewerkers continu op hun hoede zijn.
  • Bedrijven die gaan voor procedures in plaats van inhoud waardoor medewerkers geen beslissingen durven te nemen.
  • Bedrijven waarbij een select groepje mensen zichzelf op de voorgrond plaatst waardoor andere medewerkers zich niet gezien voelen.
  • Bedrijven waarbij medewerkers niet gemotiveerd zijn.
  • Bedrijven waarbij managers, leidinggevenden en medewerkers elke kritiek naast zich neerleggen.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Meer informatie?

Neem direct contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.