Natuurlijk kan een burn-out verschillende oorzaken hebben, maar veel burn-outs beginnen met stressklachten. Hoewel we allemaal wel eens stress ervaren, is het natuurlijk beter om dit te voorkomen. Maar als je al last hebt van blijvende en wellicht steeds erger wordende stress, dan ben je op zoek naar manieren om dit te verminderen. Om te weten hoe je dat kunt doen, is het belangrijk om te weten waar stress vandaan komt. 

Stress verminderen: wat gebeurt er eigenlijk in ons lichaam bij stress?

Vaak wordt stress gezien als een puur mentaal probleem. Dat is echter niet het geval. Wanneer je ooit stress hebt ervaren, weet je dat dit ook lichamelijk voelbaar is. Elke stressvolle situatie, of dit nu van lange of korte duur is, heeft invloed op onze lichamelijke processen en ontwikkelingen. 

Ons lichaam functioneert als een energiecentrale

Om te weten hoe u stress kunt verminderen of zelfs kunt voorkomen, is het belangrijk om te weten hoe het lichaam met stress omgaat. Stel jezelf eens voor dat je lichaam functioneert als een energiecentrale die voortdurend energie produceert. Zoals bij elke andere productie ontstaan bij deze gewenste energie ook afvalstoffen zoals verontreinigende stoffen. Als de energiecentrale op een normaal niveau werkt, worden alle verontreinigende stoffen afgebouwd. Maar als deze machines permanent verhit zijn, ontstaan er meer afvalstoffen dan er gebouwd kunnen worden en zo daalt het vermogen. 

In stressvolle situaties moeten de energiecentrales van onze cellen (mitochondriën) duidelijk meer energie produceren dan bij een normale belasting. Dit heeft als gevolg dat de hoeveelheid van afvalstoffen, die tijdens de energieproductie ontstaat, ook duidelijk verhoogt. Deze afvalstoffen zijn de vrije radicalen.

Oxidatieve stress

Onder normale omstandigheden kan ons lichaam de vrije radicalen snel en volledig neutraliseren. Bij stress daarentegen, stijgt het aantal vrije radicalen zo hoog dat het lichaam deze niet meer kan neutraliseren met als gevolg vernietiging van onze cellen en celstructuren. Dan wordt er geen energie meer geproduceerd en zijn de gevolgen daar voor onze fysieke en mentale prestaties!

Oxidatieve stress is dan een feit en dat geeft symptomen zoals concentratievermindering, futloosheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en innerlijke onrust. Deze vorm van stress maakt ons sneller oud en kan op lange termijn tot lichamelijke ziektes leiden en tot psychische aandoeningen zoals chronische stress, overspannenheid, burn-out, angst en depressies.

Oxidatieve stress voorkomen of verminderen?

Het is natuurlijk beter om oxidatieve stress te voorkomen dan het te verminderen; voorkomen is immers altijd beter dan genezen! Echter is het vrijwel onmogelijk om stress in het dagelijks leven volledig te vermijden. We kunnen er wel voor zorgen dat ons lichaam beter en op een gezondere wijze met stresssituaties kan omgaan.

Een goed middel tegen stress

Maar zijn er pillen tegen stress? Of een ander goed middel tegen stress en spanningen? Ja. Micro voedingssupplementen neutraliseren oxidatieve stress in het lichaam en bezorgen tegelijkertijd nieuwe, frisse energie voor lichaam en geest. De oplossing; antioxidanten! De volgende zijn bekend als bijzonder effectief en efficiënt: 

  • Reservatol
  • Chlorofyl
  • Groene thee
  • Vitamine E
  • Selenium

Simulatie van de energieproductie vindt onder andere plaats door vitamine B, choline, co-enzymen Q10, ijzer en L-carnitine.

Pillen tegen stress: fysiek en mentaal gaan samen!

Als aanvulling op ons programma in de vorm van preventie en herstel krijg je lichamelijke ondersteuning wat inhaakt op de zojuist genoemde supplementen wat je mentale conditie ten goede komt. Fysiek en mentaal gaan samen! Ik werk hiervoor met de suppletie van LR LIFETAKT die tot op celniveau haar werk doet, afgestemd op je persoonlijke situatie en klachten.

0